-
Antonio Malmo Open or Close
ANTONIO MALMO Membro Giornalista Membro delta Redazione Delia Rivista "ACADEMIA Dl FIRENZE
Παρουσίαση
Πρέπει να ομολογήσω με μεγάλη ειλικρίνεια πως η εκφραστικότητα της καλλιτέχνιδας ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΤΣΟΥΛΑ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ είναι πλούσια σε πρωτοτυπία, φαντασία, οίστρο, δημιουργικότητα και λεπτότητα. Μου φαίνεται σωστό να τονίσεις ότι ο αυθορμητισμός και η γνησιότητα των ποιητικών τόνων που διαπερνούν την μοναδική ατμόσφαιρα των έργων της, έχουν σίγουρα και ιδιότυπη ποιότητα πολύ έντονη. Πρέπει ν' αναγνωρίσουμε πως η ζωγραφική της έχει δημιουργηθεί από διαδρομές, ιδεώδεις, φανταστικές, από εικόνες υποβλητικές που έχουν στην πραγματικότητα μια δική τους δύναμη και ζωντάνια, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να ταξινομήσουμε την ζωγραφική της καλλιτέχνιδος ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΤΣΟΥΛΑ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ σε ένα συγκεκριμένο ρεύμα ζωγραφικής σημερινό ή και του παρελθόντος, επειδή αυτό ενδυναμώνει σκέψεις, αισθήσεις, συναισθήματα, συγκινήσεις, αισθήματα αυτού καταργεί πράγματι η πραγματικότητα την στιγμή της έμπνευσης.
Πρέπει να συμφωνήσουμε ότι η ζωγραφική της αλλάζει μαζί με την ζωή μέσα από τις ποικίλες εμπειρίες της καθημερινότητας με την πληθώρα των υποχρεώσεων, δυσκολιών και βασάνων αλλά και με τις χίλιες δυο χαρές, παλιές αναμνήσεις και γλυκά όνειρα. Είναι πλούσια από μυστικά, μεταφορές χωρίς λόγια, είναι ένας τρόπος να δημιουργεί ένα προσωπικό χρωματικό λεξιλόγιο, εξομολογήσεις πραγματικά ρομαντικής προέλευσης. Πρέπει να τονίσω πως η ζωγράφος έχει μια ζηλευτή εκφραστική ελευθερία, απρόβλεπτη και εντυπωσιακή και γι' αυτό το λόγο καταφέρνει να εξιδανικεύσει την ιδιομορφία των δικών της συγκινήσεων και αισθημάτων την στιγμή της έμπνευσης.
Μπορώ να πω με βεβαιότητα πως η καλλιτέχνιδά μας έχει μελετήσει και εμβαθύνει στην τέχνη του παρελθόντος και όλον τον δέκατο ένατο αιώνα που έχουμε αφήσει πίσω μας, αλλά πρέπει να προσθέσω πως έχει ξεπεράσει με θαυμαστό τρόπο την «χρυσή γραμμή» γιατί έχει καταφέρει να εμπλουτίσει τη ζωγραφική της με σύμβολα, κώδικες, σήματα πολύ ιδιαίτερα και προσωπικά και έχει δώσει στο έργο της την δική της προσωπική σφραγίδα με το αδιαφιλονίκητο βάθος της δικής της ταυτότητας.
Είναι προφανές ότι το έργο της κινείται σ' ένα σενάριο ιδιαίτερα υποβλητικό όπου οι φωτοσκιάσεις εναλλάσσονται και δίνουν ζωή και ονειρικά οράματα, φανταστικά, ανακαλώντας αναμνήσεις, πρόσωπα και μέρη ενός ένδοξου παρελθόντος, αναμνήσεις ιστορικών εποχών με πολεμιστές και ομηρικούς ήρωες.Ποίηση της μνήμης.
Όλα αυτά, αν μη τι άλλο, μαρτυρούν την αγάπη, τη λατρεία για την πατρίδα της την ΕΛΛΑΔΑ και τον πολιτισμό της που έχει αναγνωριστεί και εκτιμηθεί από ολόκληρο τον κόσμο. Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι λόγο της μεγάλης της ευαισθησίας και ηθικής συνέπειας, η ζωγράφος ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΟΥΛΑ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ αρνείται οποιονδήποτε συμβιβασμό, και γι' αυτό επιτυγχάνει - σε όλα της τα έργα - να συνδυάσει την πεμπτουσία μιας καινούργιας εκφραστικής ενέργειας και ν' ανακαλύψει καινούργιες δυνατότητες στιλιστικής γνήσιας πρωτοτυπίας.
Μοιάζει να υποβάλλεται στους ήχους μιας γλυκιάς, απαλής μουσικής που διαχέεται γύρω της την ώρα που δημιουργεί και αυτό κάνει το έργο της και την ατμόσφαιρα του πιο πολύ υποβλητική παρά περιγραφική. Μια λεπτή ηρεμία των χρωμάτων, μια αυθεντική χρωματική διαύγεια με ένα σχέδιο βασισμένο σε μια βαθειά μελέτη για τα ωραία πράγματα που θα πραγματοποιήσει με γούστο και μεγάλο επαγγελματισμό. Η καλλιτέχνης κατορθώνει να δώσει έναν αέρα μαγείας στα έργα της όπου υπάρχουν ορίζοντες και φαντασία έντονα μνημειώδεις.
Σκηνές και αντικείμενα της καθημερινότητάς μας, τοπία και στιγμές μιας ύπαρξης σε συνεχή εξέλιξη έχουν συμβολοποιηθεί από την καλλιτέχνιδα με έντονη συγκινησιακή συμμετοχή σε μια ισορροπημένη και καλορυθμισμένη αφήγηση που υποστηρίζεται από μια σοφή άρθρωση όγκων και φωτοσκιάσεων.
Πρέπει επίσης να ομολογήσουμε πως η μελέτη και η ανάλυση των συνθέσεών της μας δείχνει έναν κόσμο μεταμορφωμένο από μια συμμετοχή σίγουρη, γεμάτη πάθος που αναδεικνύει το ανθρώπινο προφίλ της σ' όλο του το εύρος και πολυπλοκότητα. Μια ευαισθησία γεμάτη θηλυκότητα που βρίσκει στα χρώματα και στις εικόνες, τις πραγματικές και τις φανταστικές, την δικαίωση της φόρμας. Πράγματι, η καλλιτέχνιδα αναδύεται μέσα από περιβάλλοντα από όπου εμπνέεται και δημιουργεί μέσα σε μια φωτεινή ατμόσφαιρα πάντα με μια μελωδικότητα τόνων. Από τα άνθη στη φύση που την περιβάλλει, από το όραμά της του κόσμου και των πραγμάτων από τα πιο απλά και οικεία, ξεπηδάει και αναπτύσσεται η εξελικτική διαδικασία της καλλιτέχνιδας.
Ο σοφός χρωματισμός δίνει το μέτρο της τέχνης της, που προβάλλει την σωστή προσέγγιση της χρωματικής γκάμας που χαρακτηρίζει το έργο που παραπέμπει σε συνθέσεις διαφορετικές από τις τετριμμένες. Και είναι ίδιον της ικανότητάς της να εσωτερικεύει την πραγματικότητα και να την ξαναζωντανεύει σε νέες συνταρακτικές, εικόνες που είναι μια σύνθεση της ποιότητάς της σαν γυναίκα και σαν καλλιτέχνιδα, ικανή να εξιδανικεύσει αυθεντικές, πνευματικές αξίες, δημιουργείται μ' αυτόν τον τρόπο το δικό της αφηγηματικό και επικοινωνιακό στυλ μεγάλης ποιητικής πυκνότητας. Είναι μια ζωγραφική σε συνεχή αναζήτηση ισορροπίας των διαφόρων στοιχείων που βρίσκονται σε απόλυτη αρμονία εννοιών και χρωμάτων, που αφηγούνται καταστάσεις ψυχής και αισθημάτων σε αρμονική σύνθεση. Σε μερικά από τα έργα της καλλιτέχνιδας, η ψυχή της παρουσιάζει λυρικές εκδηλώσεις που μεταφράζονται σε μια καθαρή παρουσίαση της φόρμα, στο θερμό χρωματικό συγκερασμό ενός έργου γεμάτου αρμονία και μια ιδιαίτερη ποιητικότητα.
Το έργο της ζωγράφου ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΟΥΛΑ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ είναι ένα έργο αγάπης που διαιωνίζεται μέσω της ζωγραφικής της και που μας φέρνει ένα μήνυμα από μνήμες που έχει σκοπό να καταλαγιάσει την μεγάλη υπαρξιακή αγωνία μας που διαλύει την ζωή μας εξ' αιτίας της αδιαφορίας. Οι εικόνες του έργου της μας θυμίζουν σημαντικές στιγμές της ζωής που περιγράφονται με εξαιρετική απλότητα και φυσικότητα, με έναν τρόπο που η «άρθρωση» χρωμάτων και φόρμας κάνουν να συγχέονται πραγματικότητα και ποίηση. Παρατηρούμε πως ανάμεσα στην καλλιτέχνιδα και το θέμα δημιουργείται ένας συγκινησιακός διάλογος με εναλλαγές ύλης και λεπτών διαφανιών, που ανοίγουν μια πολύτιμη σελίδα γύρω από την ψυχολογική της κατάσταση την ώρα της δημιουργίας.
Κατά τη γνώμη μου, η ζωγράφος μας μεταχειρίζεται τους χρωστήρες της σαν τους στίχους για να γράψει την ιστορία με μια αληθινή αίσθηση των πραγμάτων τα οποία πετυχαίνει να μεταφράσει σε εικόνες μεγάλης καλλιτεχνικής πυκνότητας.
Μια ζωηρή και ποικιλόμορφη παλέτα πλούσια σε λεπτές καμπές που περιγράφει τις γλυκές της συγκινήσεις και ζωγραφίζει γεμάτη ζωντάνια την ζωή, πάντα σε αναζήτηση αυτών των αιώνιων αξιών που χαρακτηρίζουν την εξατομίκευση, την πνευματικότητα του ανθρώπου που πάντα επηρεάζεται από τον φρενίδη ρυθμό της σημερινής ζωής, και από το κυρίαρχο σύστημα που μας υπαγορεύει ψεύτικα ιδεώδη όπως η καριέρα του πολιτικού ή οικονομική ευκαιρία.
Στην ζωγραφική της, κατά τη γνώμη μου, η λαμπερή γεμάτη ζωντάνια ατμόσφαιρα, που μας υποβάλλει σε μια ιδιαίτερη κατάσταση χάρης, ελπίδας για την μελλοντική διαδρομή ολόκληρης της ανθρωπότητας. Όταν βρισκόμαστε μπροστά σε τόνους σκοτεινούς, λιγότερο φωτεινούς, μπορούμε να είμαστε σίγουροι για την ανησυχία, την μελαγχολία και την νοσταλγία που διακατέχει την ζωγράφο ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΟΥΛΑ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ που προειδοποιεί για τις δυσκολίες του παρόντος, την ολοένα μεγαλύτερη έλλειψη επικοινωνίας και διαλόγου ανάμεσα στους ανθρώπους, καθώς και την αδιαφορία τους ν' ανακαλύψουν τα μυστικά και την ομορφιά της Φύσης όχι για να την βλάψουν, αλλά για να την υμνήσουν όπως αυτή με μάτι και ψυχή ποιητή και να την αφηγηθεί με το σχέδιο και το χρώμα. Στην ρίζα της γλώσσας έκφρασης υπάρχει η βαθειά επιθυμία ν' αποδώσει την φυσική πραγματικότητα με τον ζωντανό της χρωστήρα και την ατμοσφαιρική εικόνα των έργων της.
Κατά την γνώμη μου, τα τοπία της χαρακτηρίζονται από ζωντάνια και επιθυμία να αποδώσει την πραγματικότητα με την έντονη υποβλητικότητα των χρωμάτων και την ατμόσφαιρα που τα συνοδεύουν.
Απ' όλο το έργο αναβλύζει η έννοια ενός συγκλονιστικού και πλούσιου τοπίου που φέρνει στην μνήμη ειδικές ατμόσφαιρες μ' έναν τρόπο που ο περιγραφικός χαρακτήρας του έργου της να μετατρέπεται σε μια απελευθερωτική επικοινωνία με παλμούς υπέροχους πνευματικούς, σαν να ήθελε η ζωγράφος πιο πέρα από την πραγματικότητα και πάλι αυτό να το μεταμορφώσει ακολουθώντας μια παρόρμηση ιδεωδών και φαντασίας.
Δεν έχει σημασία ποια είναι η τεχνική και τα μέσα που χρησιμοποιεί. Το αποτέλεσμα είναι πάντα εξαιρετικό, χωρίς στάσεις, διακινεί, και χωρίς θραύσεις.
Το έργο της καλλιτέχνιδάς μας είναι σχεδόν μια ενορχήστρωση πάνω σ' ένα σκοπό καθαρά χρωματικό με τον οποίο καταφέρνει να στιχίζει όλες τις δικές της αισθήσεις και συγκινήσεις με αυτήν την αμεσότητα που η Φύση της προσφέρει σ' αυτές τις απόμακρες γωνιές του χρόνου. Πρέπει να τονίσω ότι η ζωγραφική της εμπλουτίζεται με χρώματα, εντυπωσιακές σκιές φωτοσκιάσεις, λεπτής ουσίας πολύ προσωπικής και αισθηματικής και διαπεραστικής έντασης, και ότι οι συνθέσεις της ξεπερνούν τα όρια μιας απλουστευμένης αναπαράστασης της ομορφιάς της φύσης και του περιβάλλοντος, για να εξελιχθούν σε ελεύθερες αποδόσεις μιας πραγματικότητας που προκαλεί στην ψυχή της ζωγράφου μας ένα συνεχές ρίγος ευτυχίας που κάνει την ζωή γεμάτη από ποίηση.
Δεν νομίζω ότι θα διαψευστώ αν διαβεβαιώσω ότι η καλλιτέχνιδα ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΟΥΛΑ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ έχει αναμφισβήτητα φυσικά χαρίσματα που έχουν αυξηθεί χάρη στη μακροχρόνια και αξιόλογη εμπειρία που ωρίμασε στον εικαστικό χώρο, αλλά κυρίως χάρη στη συνεχή και επίμονη αναζήτηση νέων εκφραστικών μέσων για να μπορέσει να εκφράσει καλλίτερα την καλλιτεχνική της προσωπικότητα και όταν διαβεβαιώνω ότι έχει κερδίσει την θερμή αποδοχή του κοινού και της κριτικής στο παρελθόν αν και είμαι πεπεισμένος ότι - στο μέλλον - η γνώμη τους θα είναι ακόμη πιο ευνοϊκή, γιατί η ζωγραφική της είναι φίνα, φωτεινή, επικοινωνιακή που σε συνεπαίρνει και είναι πλούσια σε αξίες και μηνύματα για όλη την ανθρωπότητα.Σας εύχομαι και ΕΙΣ ΑΝΩΤΕΡΑ!!!
Με εκτίμηση ANTONIO MALMO -
Χρήστος Αναγνωστός Open or Close
Χρήστος Φ. Αναγνωστός
Δημοσιογράφος – Τεχνοκρίτης – Επικοινωνιολόγος
Η ζωγράφος Ελένη Κορωναίου, καλή απεικονίστρια του ζωδιακού κύκλου στο σύνολο ή και στα μέρη, γνωρίζει σχέδιο και χρώμα και έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει με το χρωστήρα στο μουσαμά, στο ύφασμα και στο χαρτί με επιτυχία, όλα τα αντικείμενα του περιβάλλοντός της.
Άνθρωπος ευγενικός και πρόσχαρος, ανήσυχος και ενθουσιώδης, καλλιτέχνιδα με σχεδιαστική ικανότητα και χρωματική ευαισθησία, δίνει μεγάλη σημασία στην απόδοση των ατμοσφαιρικών χρωμάτων και ασχολείται, εκτός από την απεικόνιση των ζωδίων, την τοπιογραφία, την ανθογραφία, τις νεκρές φύσεις και τις σκηνές της καθημερινής οικογενειακής ζωής.
Αθήνα, 19 Φεβρουαρίου 1998 -
Χρύσανθος Χρήστου Open or Close
ΤΑ ΕΡΓΑ ΣΕ ΜΠΑΤΙΚ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΚΑΤΣΟΥΛΑ-ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ
Καλλιτέχνης που ασχολείται ιδιαίτερα με την τεχνική του Μπατίκ η Ελένη Κατσούλα - Κορωναίου έρχεται να δώσει μερικές ακόμη ενδιαφέρουσες προσπάθειές της. Με εργασίες σε διάφορες θεματογραφικές περιοχές και με χρησιμοποίηση ενός περισσότερο λαϊκότροπου μορφοπλαστικού λεξιλογίου, δίνει έργα που διακρίνονται για ένα καθαρά ποιητικό και ιδιαίτερα λυρικό περιεχόμενο. Χρησιμοποιεί τονισμένα σχεδόν εξπρεσσιονιστικά χρώματα και σε μερικές περιπτώσεις με τον σκόπιμα ακαθόριστο χώρο και κάθε κατηγορίας συνδυασμούς, τη σχηματοποίηση και τα γενικευτικά στοιχεία, υποβάλλει ένα καθαρά μαγικό κλίμα. Με ιδιαίτερη προτίμηση στην ανθογραφία και γενικά θέματα του φυτικού κόσμου η εκφραστική της γλώσσα διακρίνεται για την παιδική αφέλεια και την δροσιά του χρώματος, τα υπαινικτικά στοιχεία και την ποιητική φωνή του συνόλου. Σε μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά της έργα η επιφάνεια εντυπωσιάζει τον θεατή με το περίεργο κάπως σουρεαλιστικό κλίμα της, στο οποίο όλα αποκτούν μια νέα πάντα ποιητική πνοή. Συνδυάζει σε μερικές προσπάθειες αποσπασματικά δοσμένη την ανθρώπινη μορφή με φανταστικά θέματα, φυτά και λουλούδια, που όχι μόνο διευρύνουν, αλλά και πλουτίζουν με κάθε κατηγορίες εκφραστικές προεκτάσεις τα έργα της.Σαφέστερα επιβάλλονται τα καθαρά λαϊκότροπα και απλοϊκά στοιχεία σε προσπάθειες της που αναφέρονται στην τοπιογραφία, συνήθως τοπία από τη νησιώτικη Ελλάδα, στα οποία τον τόνο τον δίνουν κοντά στην σχηματοποίηση και την έμφαση στο τυπικό και η συνομιλία των ζεστών με τα υγρά χρώματα. Χωρίς να περιφρονεί και τα ηθογραφικά θέματα και τις Νεκρές Φύσεις , κατορθώνει και στα έργα από τις κατηγορίες αυτές να μας δείξει τον πλούτο της εκφραστικής γλώσσας. Ακόμη σε άλλες προσπάθειες της, που έχουν σαν αφετηρία θέματα της θρησκευτικής ζωγραφικής, κατορθώνει και πάλι να δίνει με τη σχηματοποίηση την εσωτερικότητα του χρώματος και τους συνδυασμούς της , πάλι σύνολα που διακρίνονται για το μαγικό περισσότερο περιεχόμενο. Σε όλες ουσιαστικά τις εργασίες της Κορωναίου, είναι η αφέλεια της διήγησης και η δροσιά του χρώματος, ο ακαθόριστος χώρος και οι συνδυασμοί της που δίνουν μια καθαρά ποιητική φωνή στην εκφραστική της γλώσσα.
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ Α. ΧΡΗΣΤΟΥ Ομότιμος καθηγητής της ιστορίας της τέχνης -Ακαδημαϊκός -
Κώστας Ευρυγένης Open or Close
Κώστας Ευρυγένης Ζωγράφος – Καθηγητής
Η ζωγραφική δουλειά της κ. Ελένης Κορωναίου επικεντρώνεται ως επί το πολύ στην τέχνη Μπατίκ με μετάξι. Δύσκολη και ευαίσθητη δουλειά.
Όμως η ζωγράφος κατορθώνει αφ’ ενός να προσελκύσει το ενδιαφέρον του θεατή, κι αφ’ ετέρου να του υποβάλλει μια πιο βαθειά αίσθηση του ωραίου.
Τα θέματά της, γαρνιρισμένα με λαϊκότροπα στοιχεία και θεοφιλικές τάσεις, τα αντλεί από κάθε πηγή του ανθρώπινου βίου και διαχέονται από ανάλαφρη, αλλά αισθητικά όμορφη διακοσμητικότητα.
Το έργο της, επηρεασμένο χρωματικά ως ένα σημείο από τον εξπρεσιονισμό, ξεφεύγει από δογματικές επιδιώξεις.
Το χρώμα το χρησιμοποιεί πότε στο θεμελιώδη του τόνο και πότε σε απαλές διακυμάνσεις, ανάλογα με το θέμα, προσφέροντας στον θεατή όμορφες αισθητικές γεύσεις.
Τα θέματά της, είτε είναι προσωπογραφικές συνθέσεις, ντόπιου ή εξωτικού περιεχομένου (π.χ. πλανόδιοι πωλητές, πλανόδιοι μουσικοί – οργανοπαίχτες, ξωμάχοι κ.λπ.), είτε παιδικά και γυναικεία πρόσωπα, ή τοπία, ή λουλούδια, φρούτα ή νεκρές φύσεις, καταλήγουν όλα αυτά με μεγάλη ευαισθησία και αγάπη πάνω στο μεταξωτό πανί, δουλεμένο με κερί και ελεύθερα διανθισμένο με το δικό του κλακελάρισμα: το Μπατίκ.
Ό, τι είναι ωραίο δεν είναι πάντοτε αγαθό και ό, τι είναι αγαθό δεν είναι πάντοτε ωραίο. Οπωσδήποτε όμως υπάρχει ένας κοινός χώρος μέσα στον οποίο συνυπάρχουν και το καλό και το αγαθό.
Ασφαλώς μέσα σ’ αυτόν τον κοινό χώρο, δηλαδή της συνύπαρξης και του ωραίου και του αγαθού, υπάρχει η καλαισθητική συγκίνηση που απορρέει από την δουλειά Μπατίκ της κ. Κορωναίου.
Γενικά, το έργο της κ. Κορωναίου χαρακτηρίζεται από διάφορες ποιότητες ( π.χ. της γραμμής, του χρώματος, της κίνησης), απαλλαγμένο από την στατικότητα και την μονομορφία.
Η ζωγράφος αγαπάει με πάθος τη δουλειά της και συνεχίζει με όρεξη την καλλιτεχνική πορεία της, ερευνώντας συνάμα και βελτιώνοντας το έργο της.Συγχαρητήρια.
Δίκαια της απονεμήθηκε το βραβείο στην ΙΗ’ Πανελλήνια Έκθεση Ζωγραφικής του Φ.Σ. «Παρνασσός».
Κώστας Ευρυγένης
Ζωγράφος – Καθηγητής -
Ευαγγελία Μισράχη Open or Close